Detta är en av SvB översatt och förkortad version av
Lasse Winklers intervju med James Daunt som sändes i Förlagspodden 31 mars
2025. Hela intervjun finns att lyssna på här.
[Lasse Winkler] Vad kännetecknar en bra bokhandel i dag?
[James Daunt] – Jag tror att grundprinciperna för en bra
bokhandel och en stark bokförsäljning är ganska universella. För det första
behöver böckerna vara intressanta och väl kurerade. För det andra behöver de
presenteras på ett snyggt sätt. För det tredje behöver du trevliga, och
förhoppningsvis kunniga, bokhandlare som är villiga att sköta om bokhandeln,
assistera och upprätthålla ett trevligt bemötande gentemot kunderna.
Hur arbetar du med de boklådor som drivs lokalt? Du kan
ju inte bara ge självständighet till en bokhandlare i Luton och säga ”nu driver
du den här boklådan”.
– Jo, så gör man. Man säger att de måste anpassa sig
till de saker som är absolut nödvändiga att anpassa sig till – de får till
exempel inte stjäla, de måste behandla folk med värdighet och de måste följa
lagen. Utöver det instiftar du grundregler tillsammans med generösa nyckeltal
för att säkerställa att grundreglerna följs. Bokhandelns lager behöver
exempelvis vara proportionerligt i förhållande till butikens storlek. Om lagret
överskrids, så kommer jag och knackar på dörren och frågar varför.
– Utöver det så lämnar jag bokhandlarna i fred. Jag bryr mig
inte om vilka titlar de har i sina bokhandlar, hur de organiserar sina boklådor
eller hur de väljer att prissätta titlarna. I både Storbritannien och USA kan
vi prissätta hur vi vill, så det är helt upp till varje bokhandel att bestämma
priset själv. Jag bryr mig inte, så länge det är förnuftigt.
Du har ju drivit en eller två organisationer som varit
lite kaotiska när du övertog dem, men som nu är på uppgång. Du har också varit
med och etablerat många nya boklådor.
– Vi har verkligen gått från ett bankrutt Waterstones och
ett nästan bankrutt Barnes & Noble till två väldigt bra, vinstdrivande och
växande företag. Vi har lyckats med det för att varje individuell bokhandel nu
är en bra bokhandel.
– Vi har en självförstärkande process där de starkaste och
mest vinstdrivande boklådorna kan hjälpa till att kompensera för de svagare, på
lokal nivå. Det är inte jag från huvudkontoret som kommer att springa dit och
säga ”vad i hela friden gör ni i er bokhandel?”. Det kommer i stället vara
bokhandeln som är tio mil bort – någon som har samma dialekt, som är bekant med
kundkretsen och som driver en stark bokhandel.
– Fristående boklådor har alltid varit bättre än kedjor, och
nu finns det en annan dynamik inom kedjan som tillåter många av våra boklådor
att vara genuint härliga platser som inkluderar alla värderingar och kvaliteter
som man förväntar sig ska finnas i de bästa fristående boklådorna.
Hur arbetar ni gentemot förlagen?
– För förlagen är en ny titel som ett nytt barn, och mitt
jobb är att avgöra vilka som är korkade och vilka som är bra. Ingen gillar när
någon säger att ens barn är korkat, men vi kurerar efter bokens kvalitet. Vi
får inte mer betalt för att vi köper in en bok framför en annan och vi
favoriserar inga förlag.
När du började på Barnes & Noble och Waterstones befann
du dig i en situation där förlag betalade dig för att få de bästa platserna i
bokhandeln, men det avskaffade du?
– Det har varit den traditionella modellen. Ett förlag
betalar för att placera sina böcker på önskade ställen och det fanns en stark
logik i varför de gjorde det – de var måna om sin närvaro. Vi är en litterär
bokhandlare, och precis som de fristående boklådorna kommer vi att placera
bästsäljare och de viktigaste böckerna på de mest framträdande placeringarna.
Men vi gör det för att de böckerna är bäst, inte för att någon har betalat oss
för att placera dem där.
– Den riktiga faran som satte käppar i hjulet för bokkedjorna
var att de köpte in en bok och blev betalade för att placera den på samma
ställe i alla deras butiker. Och det är fullkomligt nonsens, så vi tar inte
längre emot pengar överhuvudtaget för att placera böcker på särskilda platser.
Varför är det ”fullkomligt nonsens” att placera en bok på
samma ställe i alla butiker?
– För att vi säljer böcker på många olika platser,
och samhällsgemenskaperna varierar däremellan. Dessutom skiljer sig butikernas
planlösningar från varandra. Om man i stället låter arbetsgrupperna i
boklådorna själva bestämma hur de vill presentera böckerna, vilka böcker som
ska ställas fram och hur de ska prissättas så ger du dem fullkomlig
självständighet. De kommer arbeta mycket bättre än om de skulle tvingas följa
strikta instruktioner.
Du har skapat en situation där ni nu mer eller mindre
öppnar en ny bokhandel varje vecka i USA.
– Ja, vi öppnar ungefär tio till tolv boklådor i
Storbritannien varje år, alltså inte så många. Vi kommer öppna fler än 60
boklådor i USA i år.
Förut var det så att man placerade en ny bokhandel i en
galleria utanför stadskärnan. Tänker man fortfarande på samma sätt när man
öppnar en ny bokhandel?
– Det är många faktorer som spelar in när sådana beslut
fattas. Det viktigaste är att vi fortfarande stänger ned boklådor när de blir
gamla och har gjort sitt. Först och främst försöker vi förflytta butikerna när
de stängs ned. Skydda först och främst jobben och bokförsäljarna, och
upprätthåll närvaron i samhällsgemenskapen.
– Vi är också ganska opportunistiska. Det kan hända att en
annan återförsäljare hamnar i trubbel och då kan det helt plötsligt finnas
flera lediga attraktiva butikslokaler på platser där vi inte funnits förut. Vi
lyssnar också till både våra bokhandlare och kunder angående var de önskar att
vi etablerar oss.
Hur ser framtiden ut för den fysiska bokhandeln?
– Jag tror starkt på de fysiska boklådorna. De är
underbara platser, och de är en del av samhällsgemenskapen. Om vi driver dem på
ett bra sätt, om de är trevliga och engagerande, så kan de bli otroligt
framgångsrika.
– Det är oerhört tråkigt att det finns så lite mångfald bland
boksäljarna i Storbritannien och USA. Waterstones är överlägset den mest
dominanta återförsäljaren av böcker. Det finns väldigt få fristående bokhandlar
kvar och det är tragiskt. Blackwells är nu en del av Waterstones, Foyles
likaså. Det är tråkigt, men det är bättre att kedjan fortsätter att växa och
expandera än att vi helt och hållet upphör att existera. Men jag tror att de
fristående boklådorna har börjat få mer kraft, och de är särskilt kraftfulla i
USA. Det är väldigt, väldigt positivt.
Fakta: James Daunt
Född 1963 i London.
Grundade den självständiga bokhandelskedjan Daunt Books 1990, som till en början specialiserade sig på reselitteratur.
Blev 2011 vd för Waterstones. Blev 2019 vd för amerikanska Barnes & Noble.