SvB blir bokmagasin – mindre format och mer material
Ett nytt, tryckt nummer av Svensk Bokhandel i nytt format.Jens Klaive
Lagom till Bokmässan ger Svensk Bokhandel ut sitt nya pappersnummer i ett nytt bokmagasin-format.
– Det är egentligen självklart att bokbranschens tidning ska ha en mer bokinspirerad känsla, säger Johan Sandholm, vd och ansvarig utgivare.
SvB:s journalistik publiceras sedan ett par år tillbaka
främst digitalt, via SvB.se. Men i samband med Bokmässan kommer också ett nytt
fullmatat pappersnummer. Och i år blir det i nytt format, berättar vd Johan
Sandholm.
– Vi har övergett det tidigare nyhetstidningsformatet
och valt ett nytt, mer kompakt magasinformat. Formgivaren Jens Klaive har
putsat på tidningens form, men läsarna kommer fortfarande att känna igen sig.
Det nya numret är på 84 sidor, har limbunden rygg och ett
kraftigare, obestruket papper.
– Vi beskriver det som ett bokmagasin. Fördjupning i
pappersformat som komplement till branschnyheterna online. Och det är ju
egentligen självklart att bokbranschens tidning ska ha en mer bokinspirerad
känsla, säger Johan Sandholm.
Numret innehåller flera fördjupande texter. Bland annat en
stor intervju med en frispråkig Jonas Tellander, ett långreportage om svenska förlagssatsningar
i Polen och den årligt återkommande Bokhandelsspecialen med ekonomisk analys av
Sveriges alla boklådor. Dessutom möter vi författaren Johanna Hedman som talar
ut om debuten som blev en debatt.