NYHETER
Tyska bokjätten satsar på pop up för engelska böcker
En annan av Thalias butiker
Wikimedia
Det är inte bara i Sverige som engelska originalböcker blivit ett fenomen. Även tyskarna märker av en kraftigt ökad efterfrågan.
Tidigare i år rapporterade tyska branschtidnngen Buchreport
hur intäkterna från engelska böcker i landet på tre år vuxit från 3,1 till 4,5
procent av den totala bokförsäljningen. Precis som i Sverige är trenden i hög
grad driven av Booktok, och för skönlitterära böcker hade andelen av omsättningen
vuxit från 2,5 till 5 procent av totalen under samma tid.
För att möta utvecklingen öppnar därför landets ledande
bokhandelskedja Thalia nu för första gången en egen pop up-butik för endast
engelska böcker. Butiken ligger i köpcentret Mall of Berlin och blir 200
kvadratmeter stor och ska sysselsätta sex anställda.
– Efterfrågan på engelskspråkiga böcker är hög just nu i
våra bokhandlar, och särskilt i internationella miljöer som Berlin, konstaterar
kedjans försäljningschef Johannes Brancke i en kommentar till Buchreport.
Den nya pop up:en ligger alldeles intill en av Thalias
vanliga bokhandlar, skriver tidningen. Kedjan har gjort sig känd i landet för att
satsa just på pop up-butiker, bland annat har man tidigare öppnat en särskild
manga-boklåda. Även om kännetecknet för pop up-butiken är att den är tillfällig meddelar
Thalia att horisonten för den nya är längre än vanligt: Butiken ska hålla öppet
i minst två år.