KRÖNIKA
”Utnyttja att bokhandeln har världens mest engagerade kunder”
Björn Rietz är copywriter och arbetar i dag som krönikör och författare.
Mattias Edwall
Bokköpare är världens mest engagerade kunder, så varför inte aktivera dem mer? Det undrar vår krönikör, copywritern Björn Rietz, som föreslår att börja plocka de lägst hängande frukterna.
Detta är en kommenterande text. Analys och
åsikter är skribentens egna.
Björn Rietz
Björn Rietz är copywriter och
en av grundarna till reklambyrån Paradiset. Han har vunnit flera stora
reklamutmärkelser och arbetar i dag som
krönikör och författare. Han har publicerat två romaner på Kaunitz-Olsson.
Vi äter lunch på bolagets
huvudkontor. Raggmunk med stekt fläsk och lingon. Styrelseordföranden, den
sjuttiofemårige industridoldisen som under ett par decennier anlitat mig för
att bistå hans företagsgrupp med reklam, säger sig just ha sträckläst båda mina
romaner, ”med intresse”. Jag blir skitnervös. Kanske lät jag en karaktär låna
lite för uppenbara attribut och egenskaper av industriledaren? Men hans
funderingar ligger åt det rent affärsmässiga.
”Som reklamman måste du ha
nosat på alla jävla branscher. Vad skiljer bokbranschen från övriga enligt
dig?” frågar han och tömmer skålen med lingon över sin tallrik.
”Oj, stor fråga. Får jag
fundera?”
”Fundera. Under tiden ska jag
snoka upp lite mer lingon till oss.”
När han återkom hade jag
börjat på ett svar, det löd ungefär så här:
”Jag har gjort reklam för
mode, mat, bilar, välgörenhet, banker, media. Och för försäkringsbolag,
flygbolag, telefonbolag, bensinbolag och systembolag. Alla utom det sistnämnda
sliter för att få kunderna engagerade genom medlemserbjudanden och rabatter men
det resulterar bara i dyrbara köp av flyktbenägna kompisar.
Bokhandeln däremot har något
enastående – den har världens mest engagerade kunder.
Säg en annan bransch där
kunderna i hundratusental, på egna initiativ, bildar cirklar där de under
gemytliga former diskuterar varorna de köpt. Som aldrig missar den tv-show som
på bästa sändningstid berättar om produkterna, detta utan att företagen bakom
varorna behöver betala ett endaste öre, och där branschens stjärnor får breda
ut sig.”
Industrimannen torkade ett
lingon ur mungipan.
”Och vad gör man med den
fantastiska gåvan?”
Ja, vad gör man av världens
mest engagerade kunder?
Sedan gammalt finns Bokmässan,
signeringar, författarkryssningar och nu det lättflyktiga Booktok. Men varför
inte plocka den lägst hängande frukten? Jag känner nog ingen kvinna som inte är
med i en bokklubb där man ses, äter en bit mat och diskuterar boken man läst.
Aktivera dem, nyttja sociala media och lotta ut gratismiddagar mot omdömen och
betygsättning. Varför inte också författarbesök hos bokklubbarna?
Särskilt nya författare
skulle haka på, och eftersom det ligger i förlagens intresse att bygga nya
författarskap blir det en osannolikt billig insats när bokklubbens medlemmar
lägger ut det i sina sociala kanaler. En bokklubb om tio personer ger, lågt
räknat, en exponeringspotential kring två, tre tusen. Efter tio besök kan en
okänd författare blivit personligen rekommenderad till tio, kanske tjugo
tusen möjliga köpare.
Aktivering föder djupare
engagemang vilket alla vet utgör förutsättningen för en fruktbar kundrelation. Nu
kommer naturligtvis några att gäspa ”det där har vi försökt förut”.
Att ignorera just det
argumentet har givit mig en nästintill lättförtjänt framgång inom mitt yrke.
Björn Rietz, copywriter, författare och gästkrönikör i SvB
bjorn.rietz@rietz.se
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.