KRÖNIKA
”Fotbollen har samma utmaningar som litteraturen”
Karin Wahlén
Christopher Hunt
Hur ska förlag och bokhandlare locka fler att köpa böcker? Vad har fotboll och litteratur gemensamt? Pr-konsulten Karin Wahlén tror att bokbranschen kan lära sig av att snegla åt ett oväntat håll.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.
Siffrorna som presenteras på ett möte är hårresande för en
litteraturälskare som jag. Men inte förvånande. I snitt köper bokköparen 1,8
böcker per år. De allra flesta köper ingen bok alls. Snarare sker ett bokköp
vartannat år eller så.
Försvinnande få köper fler än fyra böcker per år. Ändå
riktar vi nästan all kommunikation till den gruppen av bokköpare.
I åtta år jobbade jag som kulturcoach i Östersunds FK. Vi
dansade Svansjön, målade och läste böcker. Varför? Vi ville vinna fler
fotbollsmatcher. Blir du modigare utanför planen, blir du det på planen också.
Kultur i bred bemärkelse är ett utmärkt verktyg för att bygga mod. Och det
fungerade! Vi gick från division 2 norra till Allsvenskan och Euroleague. I
februari 2018 vann Graham Potters gäng med 2-1 mot Arsenal på bortaplan. Sedan
kraschade det, men det är en annan krönika.
Som mest hade Östersunds FK ett publiksnitt på 6 000
personer. I en stad med lite drygt 50 000 invånare är det helt osannolika
siffror. Uppenbarligen var det fler än fotbollsentusiasterna som var
intresserade av framgångssagan.
Fotbollen har samma utmaningar som litteraturen. Lite grovt
finns det tre typer som går på fotboll. De som älskar klubben i fråga, står i
klacken och äger minst tre supporterhalsdukar i grälla färger. Sedan finns
fotbollsälskarna. Klubben är inte lika viktig. Och sist de som varken brinner
för sporten eller klubben men går för att ”alla” andra går. Den gruppen är
störst och vill du ha fullsatta läktare är det dem du måste nå. Ändå riktar sig
nästan all kommunikation till de redan invigda. Till de som älskar klubben och
brinner för fotbollen. Vi gör exakt samma i litteraturen. Om jag hade fått en
slant för varje författare som drömmer om att vara med i Babel hade jag kunnat
köpa den där fjällstugan jag drömmer om.
Stoltheten i att vara del av en framgångshistoria
Många som vallfärdade till Jämtkraft Arena i Östersund trots
att det ven snö i sidled, gjorde det för att de älskade det klubben stod för.
För kulturarbetet, HBTQAI+-certifieringen och att vi tog ställning för
solidaritet. Fotbollen var sekundär. Stoltheten över att vara en del av en
framgångshistoria tillsammans var primär.
Vi lyckades också nå kvinnorna. Vilket alla som går på
fotboll vet är unikt. Lika sällsynt som den manliga publiken är på
Internationell författarscen.
Publikintäkterna bidrog i allra högsta grad till klubbens
framgångar, på samma sätt som försäljningssuccéer bidrar till förlagens
framgångar.
Målet kan inte vara att de som köper fyra böcker per år ska
köpa fem. Snarare behöver vi inspirera dem som identifierar sig som bokköpare
att köpa i alla fall en bok årligen.
Så hur når vi de inte redan invigda? Jag är Zlatan av
David Lagercrantz lyckades med konststycket. Svenska FN-förbundet såg,
tillsammans med ett flertal andra organisationer och Albert Bonniers förlag,
till att de elever som gick i årskurs två (2015-16) fick varsitt exemplar av Chimamanda
Adichies Alla borde vara feminister. Som också Östersunds FK läste.
Kanske behöver vi inse att det vi erbjuder är en idé om
samhörighet och att de potentiella bokköparna inte bara hittas i bokrelaterade
sammanhang. Kanske är de på en fotbollsarena. Kanske i skolan? Bra böcker har
läsare, men det är inte säkert att läsarna får sina boktips via DN Kultur.
Karin Wahlén, grundaren av Kult PR och gästkrönikör i SvB
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.