KRÖNIKA
"Tystnaden på sätt och vis värre än sågningen"
Anders Rydell
Richard L. Eriksson
Det stora problemet är inte den gamla litteraturkritikens kris – utan att inget nytt och motsvarande har tagit dess plats. Författaren och chefredaktören Anders Rydell ger sitt perspektiv på ett av bokbranschens stora dilemman.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.
För
ett tag sedan lät mitt förlag föra in en helsidesannons om min bok i landets
största morgontidning. En annonsplats som kostar 125 000 kronor. Såldes några
böcker till följd av annonsen? Njaa...
Nyligen
skrev Augustin Erba en krönika om att vi borde sluta bry oss om recensioner –
de säljer ändå inga böcker. Man kanske kan invända att kritik också fyller
andra syften än att kränga böcker – men Erba har inte fel. Bra recensioner,
rentav översvallande sådana, är ingen garanti för att sälja. Inte heller att
hamna på olika topplistor eller nomineras till priser.
Däremot
har recensioner stor betydelse för författarens ställning i den litterära
sfären. De erbjuder en ingång till annan slags ekonomi, till stipendier,
föreläsningar, jurygrupper, skrivuppdrag – den slags blandekonomi som många
författare faktiskt försörjer sig på. Man kan vara en mycket framgångsrik
författare utan sälja några böcker...
Det
som Erba pekar på är egentligen bara ett symptom på en mycket större kris, det
handlar inte bara om recensioner – utan om det succesiva sönderfallet av det
förmedlande ledet. Häromveckan meddelade Östgöta Correspondenten att de lägger
ner sin kultur- och nöjessida. I tysthet har detta redan skett på många håll
runtom i landet – och framför allt är det kritiken fått stryka på foten. När
jag gav ut en bok för tio år sedan recenserades boken flitigt av lokala- och
regionala tidningar. Numera kommer knappt några recensioner längre från de
landsortspressen... En så kallad talande
tystnad.
Svårt att hävda sig i klickekonomin
Kritiken
har haft svårt att hävda sig i klickekonomin och det är svårt att se att den
någonsin ska återfå den ställning den hade under 1900-talet. Vi ser redan en
utveckling där det förmedlande led som kommer fortsätta existera (stora
dagstidningar, tv och radio) alltmer fokuserar på kändisar, bästsäljare och ett
fåtal uppburna författarskap. Samtidigt pågår en generell fragmentisering av
offentligheten, där vi inhämtar information från många fler kanaler – inte
minst sociala medier. Att få ett brett genomslag är svårt, och få förunnat.
De
som hamnar i kläm i denna utveckling är den stora massan av så kallade
mellanklassförfattare – med andra ord de allra flesta i författarkollektivet.
De som skriver mer eller mindre professionellt, ger ut sina böcker på ansedda
förlag och som brukade sälja åtminstone några tusen böcker. De är väl kända i
den litterära världen – men inte för den större offentligheten. De är ofta för
små för att få se sina böcker transformeras till andra format, som ljudböcker
och pocket. I en text i somras definierade författaren Stefan Lindberg denna
litteratur som "problemsegmentet". Den olönsamma litteraturen.
För
dessa författare, som inte har stora trogna skaror av läsare, har allt hängt på
recensionerna. Lovord har varit en biljett till parnassen. Sågningar till
skamvrån. Ljumma lovord ett löfte om framtiden.
Även
detta har rubbats. Idag kan ingen, förutom de mest etablerade författarna,
förvänta sig att få kritik överhuvudtaget. Jag följer dagligen kollegor som
väntar på recensioner som aldrig kommer. Ibland trillar en strörecension in,
kanske månader efter utgivningen när boken sedan länge rensats ut från
butikshyllorna.
"Författarskap som inte recenseras existerar inte"
Det
är inget fel på böckerna, de är viktiga och genomarbetade – och har ofta tagit
åratal att skriva. Men deras utrymme i den nya offentligheten krymper långsamt
till ingenting. Tystnaden är på sätt och vis värre än sågningen. Ett
författarskap som inte recenseras existerar inte. Och utan kritik hotas också
författarskapets ställning i den litterära sfären. Kommer förlagen att behålla
författare som varken lönar sig – eller ger förlaget kredd?
Det
stora problemet är egentligen inte den gamla kritikens kris – utan att inget
nytt och motsvarande har tagit dess plats. Idag bärs en central del av kritiken och det litterära samtalet upp av
landets kulturtidskrifter. Men också det är en skör tråd. Regeringen kan med
ett penndrag utplåna denna sfär, som till stor del är beroende av statligt stöd
från Kulturrådet. I den bästa av världar skulle det nya mediestödet som rullas
ut 2024 tvinga mottagarna att ägna sig åt litteraturkritik – men sådana
lösningar ligger tyvärr inte längre i tiden.
Anders Rydell är författare och chefredaktör på tidskriften Författaren.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.